آخرین خبرها
صفحه اصلی / شیعه پژوهی / امام زمان حضرت مهدی(عج) / نشانه های ظهور امام زمان (عج)

نشانه های ظهور امام زمان (عج)

Roshanai.ir 4 8

نشانه های ظهور امام مهدی علیه سلام بر اساس روایات و اخبار مستند در چهار دسته تقسیم بندی می شود.

۱- حوادث طبیعی

۲- دجال

۳- سایر علایم

۴- سفیانی

در این بخش سعی شد تا حوادث طبیعی بصورت تشریحی برای شما خواننده محترم بیان گردد.

التماس دعا/مدیر روشنایی

با تشکر از مرکز جهانى حضرت ولى عصر (عج)
حوادث طبیعی

Roshanai.ir 4 1

بارانهای پیاپی
در سال ظهور، بارانهای پیاپی ، زمین را آباد و سرسبز می کند و وضع مردم ، بهتر می شود. امامان (ع ) در تبیین نشانه های ظهور و خبر دادن از رخدادهای آن روزگار، از این واقعه نیز، یاد کرده اند که به چند نمونه از احادیثی که در این باره رسیده اشاره می کنیم :
شیخ مفید، با بهره گیری از روایات ، می نویسد :
(( ثم یختم ذلک باریع و عشرین مطره متصل فتحیی بها الارض ‍بعد موتها و تعرف برکاتها .))
پس پایان می گیرد این (پدید آمدن نشانه ها) با بیست و چهار باران پیاپی که زمین را پس از آن که مرده بود، زنده می کند و برکات آن را می شناساند .
شیخ طوسی از امام صادق (ع ) روایت می کند :
(( ان قدام القائم لسنه غیداقه ، یفسد التمر فی النخل فلاتشکوا فی ذلک .))
در آستانه قیام مهدی (ع )، سالی پرباران خواهد بود که در اثر آن ، خرما بر روی نخل می پوسد. پس در این ، تردیدی به خود راه ندهید .
یا امام صادق می فرماید :
(( و اذا آن قیامه ، مطر الناس فی جمادی الآخره و عشره ایام من رجب ، مطرا لم یر الناس مثله ، فینبت اللّه به لحوم المؤ منین فی ابدانهم فی قبورهم .. .))
و چون هنگام ظهور مهدی (ع ) نزدیک شود، در تمام ماه جمادی الآخر و ده روز نخست ماه رجب ، بارانی بر مردم ببارد که تا آن هنگام ، مانند آن را ندیده باشند. پس خداوند، به وسیله آن ، گوشت بر بدن مؤ منان ، که در قبرهایشان خفته اند، برویاند.
بارش این مقدار باران ، آن هم پیاپی ، کم سابقه و یا بی سابقه است . با این حال ، حمل آن بر معجزه ، وجهی ندارد، زیرا وقوع آن به گونه عادی ممکن است . البته احتمال دیگری نیز وجود دارد که این بارانها، همزمان و در همه جای زمین ببارد که در این صورت ، می تواند جنبه اعجاز داشته باشد .
این نشانه را گرچه بزرگانی مانند: شیخ مفید، شیخ طوسی و طبرسی در ردیف نشانه های ظهور آورده اند، ولی باید توجه داشت :
اولا، روایت طبرسی و مفید مرسله است .
ثانیا، جمله (( فینبت اللّه به لحوم المؤ منین )) در ذیل روایت طبرسی ، نشان می دهد که مربوط به برپایی قیامت و زنده شدن مردگان است .
و ثالثا، روایت شیخ طوسی نیز ضعیف است ، زیرا در سند آن علی بن ابی حمزه قرار دارد که از واقفیه است .
بنابراین ، اثبات چنین نشانه ای برای ظهور، به استناد این گونه روایات ، مشکل است . البته از مجموع این روایات و سخنانی که در این باب گفته اند، با توجه به این که دوران ظهور، آغاز سامان یافتن امور و از بین رفتن مشکلات است ، احتمال می رود که از نظر طبیعی ، شرایط مساعدی پیش می آید، تا سال ظهور سالی پرباران و آبادان باشد.

Roshanai.ir 4 2

تهاجم ملخها

بین یدی المهدی موت أحمر وموت أبیض وجراد فی حینه وجراد فی غیر حینه أحمر کالدم …

پیش از ظهور مهدى مرگ سرخ و سفید و حمله ملخها در هنگام و نابهنگام که چون خون قرمزند خواهد بود.

Roshanai.ir 4 3

رانش کوه با روستای لبد چه کرد

اشاره: در یکی از روایتهایی که در باب علائم آخرالزمان وارد شده می خوانیم:

سیکون فی آخر الزمان خسف و قذف و مسخ

در آخرالزمان خسف، قذف، و مسخ واقع خواهد شد.

خسف: به معنای فرو رفتن در زمین است و قذف: به معنای پرتاب چیزی از مکانی به مکان دیگر است، که از آن جمله است پرتاب سنگ، معنای مسخ نیز دگرگونی سیرت و صورت چیزی است به شکلی جز آنچه هست. مثلا تبدیل شدن انسان به حیوانی همچون خوک و یا میمون.

در اینکه اینگونه وقایع در آخر الزمان رخ می دهد جای تردید نیست، زیرا این موضوع در روایات بسیاری مورد اشاره قرار گرفته است.

اما اینکه چه وقایعی را می توان به عنوان مصادیق این روایات ذکر کرد محل تأمل است، و واقعا نمی توان گفت که فلان واقعه طبیعی که در فلان منطقه رخ داده مصداق واقعه پیش بینی شده در روایات یاد شده است یا خیر؟ اما توجه به حوادث و رویدادهایی که هر از چند گاه در گوشه و کنار جهان رخ می دهد و برخی از آنها نیز در نوع خود بی نظیر هستند خالی از فایده نیست و حداقل می تواند ما را به تأمل بیشتر در موضوع آخرالزمان و نشانه های ظهور وا دارد.

با این مقدمه توجه شما عزیزان را جلب می کنیم به گزارش رویدادی که در یکی از مناطق کشورمان رخ داده و در مطبوعات منعکس شده است.

در مشاهدات علم زمین شناسی هرگاه جنس لایه ای تحتانی کوه سست تر از طبقات فوقانی آن باشد، این عامل بر اثر آب و رطوبت و همچنین فشار لایه های فوقانی آن، در جائی که مشرف به دره باشد باعث حرکت این قسمت خواهد شد یعنی طبقات بالایی کوه به سمت پایین آن سقوط کرده و جا به جا می شود که اصطلاحا به آن رانش کوه می گویند و نمونه بارز آن یک دو سال قبل در یکی از روستاهای اطراف شهرستان بانه اتفاق افتاد که بر اثر رانش کوه چندین خانه که در دامنه کوه بنا شده بود زیر خروارها سنگ و خاک مدفون گشت و نمونه دیگر آن در سال ۷۶ در جاده هراز به وقوع پیوست که باعث تخریب قسمتی از جاده شده و تعدادی ساختمان را نیز در خود مدفون نمود. اما در ۱۲ / ۱ / ۷۷در روستای لبد از توابع شهرستان فارسان در دامنه کوه کی نو ( چهار محال بختیاری ) وضعی متفاوت از سایر نقاط و حتی جهان اتفاق افتاد که علم زمین شناسی از تفسیر آن عاجز است.

ساعت ۴۵/۶ بعدازظهر و هنگامه غروب است. آفتاب در پشت کوههای غرب پنهان گشته و هوا رو به تاریکی است و در خانه های روستایی منطقه کوهستانی، فانوسها روشن می شود، گوسفندان از چرا برگشته و در اغلهای خود آرمیده اند و مرغها به لانه های خود خزیده و در آبادی سگها با عوعوی خود ضمن اعلام حضور مشغول نگهبانی از روستا می باشند.

روستاییان در حالی که روز پر تلاشی را پشت سر گذاشته اند در کلبه های خود جا خوش کرده احتمالا همسران خانواده در تدارک شام مختصر اعضای خانه می باشند و تعدادی هم خسته از کار روزانه در حالی که پشتی های خود تکیه داده اند و در افکار خود مسائلی را که در روز بر آنان گذشته است مرور می کنند و لابد برای فردای خود نقشه می کشند، کسی چه می داند، شاید فردایی نباشد.

که داند بجز ذلت پروردگار                  که فردا چه بازی کند روزگار

روستای لبد بر عکس سمت مقابل کوه که شیب تندی دارد در قسمتی از دره قرار گرفته است که تا حدودی امکان احداث کلبه های روستایی و نگهداری احشام در آن وجود دارد.

ناگهان در آن سوی دره یعنی در مقابل روستای لبد واقعه عجیبی اتفاق می افتد که مشابه آن را از ازمنه قدیم تا کنون در هیچ جای دنیا کسی سراغ ندارد و بجز اشاراتی که در قرآن کریم به آن شده ( آیه ۴ سوره اعراف ) مورد دیگری در تاریخ ثبت نشده است.

صدای مهیبی شنیده شده و گرد و غبار عظیمی هوا را تاریکتر از شب تیره می کند. انگار محشری بر پا گردیده، پس از انعکاس این صدای عجیب در کوهستان و منطقه، روستاییان پایین دست واقع در امتداد دره، چون شب است فانوس بدست در کنار جاده مشرف به دره مجاور روستای خود کنجکاو شده، سمت و سوی حادثه را در بالا دست خود که همین روستای لبد است، می نگرند اما چون شب کوهستان همه جا را زیر چتر سیاه خود پنهان کرده، بجز خاموش شدن تنها منبع روشنایی روستای لبد یعنی فانوسها چیز دیگری را درک نمی کنند، اما این را میدانند که آن صدای مهیب که تا آن هنگام دهشتناک تر از آن را نشنیده اند، اتفاق مهمی در بطن خود دارد، اما چه کنند چون شب است و همه جا پرده سیاهی کشیده شده و راه مال رو است. دسترسی به روستای مورد نظر در روز غیر ممکن است و دشوار تا چه رسد به شب تار، لاجرم تنها کاری که می توانند بکنند این است که فانوس بدست تا صبح بیدار بمانند و دره را مشاهده کنند، چنانچه سیلی در کار باشد، زودتر باخبر شده، خود و اعضای خانواده را در جای امن تری هدایت کنند، تا در حالی خواب غافلگیر نشوند، باید منتظر بمانند تا چراغ روز همه جا را روشن کند. وقتی سپیده سر می زند، اهالی روستای پایین دست می خواهند بدانند آیا برای روستای لبد اتفاق افتاده است یا نه؟ ولی هر چه نگاه می کنند کمتر می یابند.

انگار چنین روستایی در بالا دست آنان به آن همه آثار و علائم وجود نداشته است، ولی مگر چنین چیزی ممکن است؟ شاید چشمان آنان از سو افتاده است. اینطور چنین چیزی دستگیرشان نمی شود، باید تکانی خورد و باید از نزدیک دید که چه شده است.

لذا حرکت می کنند و با دلهره و زحمت فراوان خود را به محل روستای لبد می رسانند، اما لبدی وجود ندارد، نه خانه ای و نه اهالی روستا و نه آغلی و نه گاو و گوسفندی و نه باغی و نه درختی و میوه ای و نه…

خدای من اصلا جنبنده ای در اینجا پر نمی زند و آثار حیاتی در این روستا مشاهده نمی شود به جز خاک و سنگهای تازه جابجا شده چیز دیگر رویت نمی گردد، دره سالم است و شکل طبیعی خود را دارد و نهر خشک آن پا بر جاست.

ولی در آن سوی دره و در کمرکشی کوه انگار توده عظیمی از کوه را تازه از آن جدا کرده اند، اما چگونه و به کجا برده اند؟! مگر می شود این همه خاک و سنگ را یک شب به این سمت دره آورد، و روستای لبد را با آن همه آثار و علائم و خانه ها و باغها در زیر آن مدفون کرد؟ اما پس از کاوشهای بعدی معلوم می شود قطر این توده های خاک به ۷۰ متر می رسد، باور کردنی نیست، اما چشم بینا هیچوقت اشتباه نمی بیند همان را می بیند که در معرض دید است، هزاران تن خاک و سنگی که از کمرکش کوه مجاور جدا شده اگر سقوط می کرد یعنی اگر رانش داشت با آنهمه حجم عظیمی که داشت نمی توانست دره زیر پای خود را به دلیل وسعت زیاد آن پر کند و به آن تغییر وضعیت بدهد، تا چه رسد به اینکه این سوی دره بیاید و کل روستا را زیر خود مدفون کند.

پس چه شده است؟ مثل این است که میلیونها تن سنگ و خاک از کوه مجاور جدا کرده و در منجنیق گذاشته و از بالای دره به سوی روستای لبد پرتاب نموده اند که در آن واحد روستای فوق را زیر خود مدفون کرده و فرصت عکس العملی به هیچ جنبنده ای در این واقعه داده نشده است.

علم زمین شناسی برای این واقعه هیچ تفسیر و ادله ای ندارد و از توجیه آن عاجز است و این از وقایع نادری است که فقط قرآن به آن اشاره دارد، واقعه ای که برای عذاب قومی و عبرت سایرین اتفاق می افتد.

Roshanai.ir 4 4

زلزله

در حدیثى آمده است که سال ظهور سال پیدایش زلزله ها و سرماى شدید است.

عن أمیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ قال: رجفه تکون بالشام یهلک فیها أکثر من مائه ألف، یجعلها اللّه رحمه للمؤمنین وعذاباً على الکافرین .

از امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ نقل شده است: زمین لرزه اى در شام رخ خواهد داد که بیش از صد هزار نفر کشته مى شوند و آن را خداوند رحمت براى مؤمنان و عذاب براى کافران قرار داده است.

Roshanai.ir 4 5

ستاره‏هاى دنباله‏ دار

در برخى از روایات طلوع ستاره‏هاى دنباله‏دار از علایم ظهور به حساب رفته است چنان‏که امیرالمؤمنین(ع) مى‏فرماید: «و طلوع الکواکب المذنبه واقتران النجوم‏».

همچنین فرمود: «و بدا لکم النجم ذوالذنب من قبل المشرق و لاح لکم القمر المنیر فاذا کان ذلک فراجعوا التوبه‏».

«یعنى براى شما ستاره دنباله‏دارى از جانب خاور آشکار و ماهتاب پرفروغى ظاهر مى‏شود در این هنگام به توبه باز گردید، و در برخى از علامات، ظهور ستاره دنباله‏دار را در نزدیک جدى به نگارش آورده‏اند».

علامه مجلسى(قدس‏سره) ذیل کلام امیرالمؤمنین(ع) مى‏نویسد:

گفته شده است این سخن اشاره است‏به ستاره دنباله‏دارى که در سال‏۸۳۹ هجرى پدید آمد، درحالى که خورشید در اوایل میزان[مهرماه] بود، این ستاره ذوذنب نزدیک مجموعه ستارگان «اکلیل شمالى‏» بود، سپس به تدریج از نور آن کاسته و پس از هشت ماه به‏طور کلى محو گردید.

در زمان ما[مجلسى دوم] در سال ۱۰۷۵ ستاره دنباله‏دارى بین مشرق و قبله

مشاهده گشت که داراى طلوع و غروب بود، حرکت آن سریع و از مغرب به

مشرق(توالى) بود و پس از دو ماه ناپدید شد، لیکن نمى‏توان گفت مراد آن حضرت حتما این زمانها بوده است

Roshanai.ir 4 6

سیلاب رود فرات

یکى از نزدیک ترین نشانه هاى ظهور مهدى آل محمد ـ علیهم السلام ـ  جارى شدن سیلاب فرات در شهر کوفه است.

عن أبی عبداللّه ـ علیه السلام ـ : سنه الفتح ینشق الفرات حتّى یدخل ازقه الکوفه.

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمودند: در سال ظهور آب فرات طغیان کرده به گونه اى که وارد کوچه هاى تنگ کوفه مى شود.

قال ابن عباس: یا أمیرالمؤمنین ما اقترب الحوادث الدالّه على ظهوره؟ فدمعت عیناه وقال: إذا فتق بثق فی الفرات فبلغ ازقه الکوفه فلیتهیأ شیعتنا للقاء القائم .

ابن عباس مى گوید: به امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ عرض کردم: نزدیک ترین حادثه که حکایت از ظهور خواهد داشت چیست؟ پس آنگاه چشمانش اشک آلود شد و فرمود: هرگاه شکافى بر کنار رود فرات ایجاد شود و به کوچه هاى کوفه رسد، آنگاه شیعیان ما آماده ملاقات قائم باشند.

طاعون

فأمّا الموت الأحمر فالسیف وأمّا الموت الأبیض فالطاعون .

مرگ سرخ کشته شدن به شمشیر و مرگ سفید طاعون است.

Roshanai.ir 4 7

طلوع خورشید از مغرب

از جمله نشانه هاى ظهور که در روایات به آن اشاره شده ، طلوع خورشید از مغرب است ، وقوع

چنین پدیده اى ، اگر معناى ظاهرى آن مراد باشد، مستلزم در هم ریختن و از هم پاشیدن نظم جهان و تغییر در حرکت منظومه شمسى خواهد بود و این ، با اصول حاکم بر نظام طبیعت ، ناسازگارى دارد. به طور قطع حضرت مهدى (ع )، بر روى همین زمین ، حکومت جهانى خویش را تشکیل مى دهد .

بر این اساس تحقق این نشانه به گونه معجزه ، چنانکه برخى پنداشته اند، میسر نیست ، زیرا معجزه در محدوده نظام حاکم بر طبیعت و جهان صورت مى گیرد .

به نظر مى رسد، منظور از طلوع خورشید از مغرب ، حضرت مهدى است .

فیض کاشانى در توضیح روایاتى در این زمینه مى نویسد :

(( و کاءنه کنى بطلوع الشمس من مغربها فى الحدیث عن ظهوره (ع ) کما یظهر من بعض الاخبار)) .

گویا، طلوع خورشید از مغرب ، کنایه از ظهور حضرت مهدى (ع) است ، همان گونه که از برخى اخبار هم استفاده مى شود.

همان گونه که مرحوم فیض اشاره کرده ، از برخى روایات نیز این مطلب استفاده مى شود. در ذیل رویات صعصعه ، که این حادثه را به عنوان نشانه ظهور معرفى مى کند، جمله اى است که روشنگر این معناست . صعصعه در پاسخ فردى که از منظور امیرالمؤ منین (ع ) از جمله :

(( لا تساءلونى عما یکون بعد ذلک …)) پرسیده بود، گفت :

(( ان الذى یصلى خلفه عیسى بن مریم هو الثانى عشر من العتره التاسع من ولد الحسین بن على (ع ) و هو الشمس الطالعه من مغربها .))

کسى که حضرت عیسى (ع )، پشت سروى نماز مى گزارد، دوازدهمین نفر از خاندان پیامبر(ص ) و نهمین نفر از فرزندان حسین بن على است و هم اوست خورشیدى که از غروبگاهش طلوع مى کند

طلوع ستاره دنباله دار از نشانه هاى ظهور است

در روایات آمده است: مهدى(ع)پس از غیبتى طولانى، همزمان با طلوع ستاره اى سرخ و ویرانى رى و خسف زوراء ظهور مى کند. ستاره اى از مشرق طلوع مى کندکه دنباله درخشانى دارد

طلوع ستاره اى دنباله دار، ملت عرب را به وحشت مى اندازد وآن ستاره اى است که در طرف مشرق ظاهر مى شود و همانند ماه مى درخشد. سپس دنباله اش برمى گردد و نزدیک مى شودکه در سرش به یکدیگر برسد

پر واضح است که ترس و وحشت عرب از ستاره نیست، بلکه از حوادث جانکاهى است که همزمان با طلوع ستاره روى مى دهد. رسول اکرم (ص)مى فرماید: هنگامى که پل در بغداد زده شد و ستاره هاى دنباله دار از مشرق طلوع کرد، درکنارآن پل گروه گروه کشته مى شوند.

در کتاب روزگار رهایی آمده است: احتمال مى رود که پیامبر (ص)با تعبیر ستاره دنباله دار، هواپیماهاى جنگى را اراده کندکه به دنبال خود دود غلیظى به جاى مى گذارند و شاید منظور همان ستاره دنباله دار باشد که در احادیث فراوانى ازآن بحث شده است و خود، نشانه نزدیک شدن ظهور حضرت بقیه الله (ع)است.

Roshanai.ir 4 9

کسوف و خسوف

یکى دیگر از نشانه هاى ظهور امام مهدى ـ ارواحنا فداه ـ رخداد دو پدیده نابهنگام و غیر عادى کسوف و خسوف است. اگر چه این دو پدیده از رخدادهاى طبیعى ست لیکن تحقق آنها منوط به شرائط ویژه نجومى مى باشد که در غیر این صورت امر غیر عادى خواهد بود.

امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمودند:

پیش از این امر ـ ظهور قائم آل محمّد ـ علیهم السلام ـ ـ ماه در ۲۵ ماه رمضان و خورشید در نیمه آن ماه گرفته مى شود آنگاه است که حساب منجمان بر هم مى خورد.

گرفتن خورشید و ماه، پدیده ى جدیدى نیست. ولى آنچه که مهمّ است این است که همیشه کسوف در اوائل ماه و خسوف در اواخر ماه رخ مى دهد.

و این قانونى است که تا بحال نقضى به آن وارد نشده ولیکن قبل از ظهور آنحضرت ماه در ۲۵ و خورشید در ۱۵ ماه رمضان مى گیرد و این از آیات الهى است که به گفته امام ـ علیه السلام ـ از آنهنگام حساب منجّمین نیز به هم مى خورد.

نیز، کسوف در نیمه ماه رمضان و خسوف در آخر و یا اول همان ماه است .
کسوف در روزهاى نخست و روزهاى آخر ماه و خسوف در روزهاى میانى ماه ، طبیعى و عادى است و در طول تاریخ ، بارها و بارها، رخ داده و از نظر علمى خسوف و کسوف در روزهاى یاد شد، پدیده عادى به حساب مى آید و از دیرباز، منجمان ، بر اساس محاسبه هاى دقیق ریاضى و نجومى ، زمان گرفتن خورشید، یا ماه را در طول سال ، پیش بینى مى کرده اند، ولى خورشید گرفتگى در وسط ماه یا ماه گرفتگى در اول و یا آخر آن ، ظاهرا امرى غیر عادى و رؤ یت آن ، امکان ندارد. البته در خود روایات هم ، به غیر عادى بودن تحقق این نشانه تصریح شده است :
امام باقر(ع ) مى فرماید:
آیتان تکون قبل القائم لم تکونا منذ هبط آدم (ع ) الى الارض ، تنکسف الشمس فى النصف من شهر رمضان والقمر فى آخره ، فقال رجل یا بن رسول الله تنکسف الشمس فى آخر الشهر والقمر فى النصف ؟ فقال ابوجعفر(ع ): انى لاعلم بما تقول ولکنها آیتان لم تکونا منذ هبط آدم.
دو نشانه ، پیش از قیام مهدى (ع ) پدید خواهد آمد که از زمان هبوط آدم در زمین بى سابقه است : گرفتن خورشید نیمه ماه رمضان و گرفتن ماه در آخر آن .
مردى به امام عرض کرد: اى پسر رسول خدا! کسوف در وسط و خسوف در آخر ماه ؟
حضرت فرمود: (آرى ) من به آنچه مى گویى داناترم ، ولى آن دو نشانه اند که واقع شدن آنها از زمان هبوط آدم (ع ) سابقه ندارد.
این که سؤ ال کننده ، از سخن امام (ع )، در شگفت مى شود و نیز تاءکید و تصریح امام (ع ) به این که وقوع این دو نشانه ، به گونه اى است که از ابتداى خلقت ، سابقه ندارد، ولى با این حال ، واقع خواهند شد. به روشنى گویا این نکته است که تحقق خسوف و کسوف ، به گونه اى که یاد شد، خارج از چهارچوب ، امور عادى به صورت معجزه خواهد بود.
یا مى فرمود:
ان لمهدینا لم یکونا منذ خلق الله السموات و الارض ، ینکسف القمر الاول لیله من رمضان و تنکسف الشمس فى النصف منه ، ولم یکونا منذ خلق الله السموات والارض .
براى مهدى ما، دو نشانه است که از هنگامى که خداوند آسمانها و زمین را خلق فرمود، سابقه ندارد: خسوف در اول ماه رمضان و کسوف در نیمه همان ماه .
در این روایت ، زمان کسوف به جاى آخر ماه ، اول ماه و به جاى هبوط آدم ، خلقت زمین و آسمانها آمده است . در برخى روایات ، کسوف در سیزدهم و چهاردهم ماه نیز آمده است . کسوف ، افزون بر اول و آخر ماه رمضان که در دو روایت گذشته بود، در ۵ و ۲۵ ماه نیز پیش گویى شده است . این اختلاف اندک ، اثر چندانى در مساءله ندارد، زیرا گرفتن ماه ، در شبهایى که ماه در محاق است ، دیده نمى شود، حالا چه اول ماه و چه آخر ماه و چه شبهاى نزدیک به آخر، هر چند در شب پنجم و بیست و پنجم ، احتمال وقوع آن بعید نیست .
به نظر مى رسد که وقوع این دو پدیده ، به صورت غیر عادى ، به خاطر آن است که اهمیت مساءله ظهور، نمایانده بشود و مردم از خواب غفلت بیدار شوند و خود را مهیاى مشارکت در آن نهضت عظیم سازند.
به عبارت دیگر، خداوند در آستانه ظهور، براى اقامه حجت بر مردم و مطمئن ساختن یاران حضرت مهدى (ع )، به ظهور آن حضرت ، چنین پدیده هایى را بر خلاف معمول و به گونه معجزه محقق مى گرداند.
برخى بر این باورند که خسوف و کسوف ، به گونه اى که یاد شده ، در چهارچوب حوادث طبیعى و عادى نیز قابل بررسى و تبیین است و براى آن ، احتمالها و توجیه هایى را یاد کرده اند، ولى نیاز به این توجیه ها نیست ، زیرا هیچ اشکالى ندارد که پدیدار شدن آنها به صورت معجزه باشد، زیرا در جهت اقامه حجت و تقویت حق و هدایت مردم است و با قانون معجزه ناسازگارى ندارد. البته یادآورى این نکته لازم است که اگر چه در روایات فراوانى ، در منابع شیعه و سنى ، به پدید آمدن این نشانه در آستانه ظهور تصریح شده است ، ولى این نشانه از نشانه هاى حتمى ظهور نیست و در روایات ، به ناگزیر بودن آن اشاره نشده است ، از این روى خسوف و کسوف را از نشانه هاى قطعى و مسلم ظهور نمى توان به حساب آورد

Roshanai.ir 4 10

نزول بارانهاى پیاپى

هر انسان با ایمانى در این واقعیّت، ذرّه اى تردید به خود راه نمى دهد که قطرات باران به اراده و خواست و طبق قانون خدا بر زمین فرو مى بارد و این فرمان فرماى هستى است که قوانین طبیعى را چنین تدوین نموده است:

(وهو الذی أرسل الرّیاح بشراً بین یدی رحمته وأنزلنا من السماء ماءً طهورا)

او کسى است که بادها را بشارت دهندگان از رحمت خویش مى فرستد و ما از آسمان آب پاک نازل مى کنیم.

لکن این قوانین در واکنش به کردارهاى ناهنجار چهره اى دیگر به خود گرفته و به فرمان خداوند در صدد تنبیه برمىآیند. از آن جمله تغییر در نطام بارش  و وزش هاست. که در آخرالزمان دستخوش تحولاتى مىشوند. که در روایات بدان اشاره شده است؛ ما نیز برخى از آنها اشاره مىکنیم:

یکى از نشانه هاى ساعه (ظهور امام زمان ارواحنا فداه) آن است که باران گرم مىبارد.

بیاید بر مردم زمانى که آسمان ببارد و زمین نروید

برپا نشودساعه (ظهور) تا ببارد بر مردم بارانی که خانه هاى گلى باقى نماند و گل خانه هاى موئین شسته شود ـ چادرهاى صحرائیان ـ

البته تذکر این نکته ضرورى است که منظور از ساعه زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه است که در روایات بدان تصریح شده است

 

به سفارش مدیر روشنایی

فرار رو به جلوی آمریکا در خلیج فارس

روشنایی: اواسط اسفند سال گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد که چند شناور سپاه پاسداران انقلاب …

3 دیدگاه

  1. عالی بود انشالله که هر چه زودتر آقامون ظهور کنه …اللهم عجل لولیک الفرج

  2. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code